شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقاله ها

دانشنامه ـ مطالب مفید

روز پنجم سپتامبر که در کشور ما در سال جاری مصادف با سه شنبه چهاردهم شهریور است توسط سازمان ملل متحد به نام روز بین المللی خیریه ها نام گذاری شده است تا در این روز از خیرین، نیکوکاران و مشتاقان دیگر دوستی و خدماتی که توسط موسسه های خیریه، داوطلبان و کارکنان آن ها به اقشار فرودست جامعه ارائه می شود تقدیر و سپاسگزاری بعمل آید

بدین شکل مردم در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی و رده های سنی و از فرهنگ های متفاوت تشویق به انجام اعمال خیر خواهانه می شوند وکار خیر، فرهنگ سازی وتبدیل به یک رویه عمومی بشود. اینجانب نیز به سهم خود بعنوان خادمی از تشکل های خیریه سپاسگزاراین فرهیختگان انسان دوست هستم واز خداوند بزرگ برایشان توفیق خدمت گزاری بیشتردارم .

واقعیت های جامعه امروز نشان می دهد که تعداد زیادی از مردم کشور ها در مواجه با پیچیدگی های دنیای مدرن و در دوران پر از تحول وتغییرات جدید و البته سرشار از نابرابری ها وبی عدالتی ها که بسیار هم فراگیر شده وبه بسیاری آسیب رسانده است

نمی توانند خودرابا تحولات ودگر گونی های اجتماعی واقتصادی همراه سازند واز قافله رشد وتوسعه باز می مانند بطوری که برای گذران زندگی روز مره خود دچار سردرگمی شده اند .آنان برای باز گردانده شدن به مسیر در حال حرکت وهم جهت با سایرین نیازمند بر خورداری از حمایت وپشتیبانی انسان های دیگر دوست هستند .

از آنجا که اقدامات دلسوزانه وانسان دوستانه فردی درجهان فعلی کمتر دارای پایداری و استمرار کافی و طولانی مدت است ، به همین جهت نیکوکاران انسان دوست برای استمرار خدمات خود تا رساندن فرد نیازمند به مرحله خودکفایی و خود اتکایی نیازمند مشارکت و همیاری همراهان دیگری هستند و باید اشخاص مهربان دیگری هم دعوت به مشارکت کنند . برای آنکه این همکاری ها با توفیق همراه شود و ناگهان نیمه کاره و قبل از رسیدن به نتیجه مورد انتظار رها نشود ضرورت دارد انگیزه های انسان دوستانه تبدیل به تشکیل سازمانی مردم نهاد به نام خیریه همراه با اساسنامه و دستورالعمل های اجرایی شود و توسط دستگاهی رسمی مجوز فعالیت اخذ کند، هدایت گردد و به صورت علمی و متکی به دانش اجتماعی و مدیریت روز اداره شود تا توفیق خدمتگزاری به شکل موثر حاصل شود. در کشور ما سه دستگاه وزارت کشور،سازمان بهزیستی ونیروی انتظامی متولی این مسئولیت هستند اعلام شده تا کنون حدود هفتاد هزار موسسه خیریه در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است که در حال خدمت رسانی به اقشار آسیب ‌پذیر جامعه هستند ،خسته نباشید دست همگی درد نکند ،خدای بزرگ پشتیبان تان باد . توجه داشته باشیم که موسسه های خیریه تشکل هایی هستند که با هدف خدمت رسانی به خلق خدا ویاری رسانی به اقشار ضعیف جامعه شکل گرفته اند وبه صورت غیر دولتی ،غیر انتفاعی وبدون هیچ انگیزه مادی تاسیس شده اند. این تشکل های مردم نهاد که به آن سمن هم می گویند بخش بزرگی از نیاز های دهک های پایین جامعه را تامین می کنند ،امید به زندگی وتلاش برای آینده را در دل بسیاری از اقشار فرودست جامعه زنده نگه میدارند و بخش بزرگی از مسئولیت های دولت ها را بدون هیچ ادعا ودرخواستی به انجام می رسانند به معنی واقعی یاریگر دولت ها هستند و سالیانه میلیارد ها تومان خدمت رسانی می کنندکه خود اقتصاد بزرگی است.

پس بر دولت ها واجب است همه تلاش خود را برای تسهیل تشکیل واداره وصدور سریع مجوز فعالیت بکار گیرند وآموزش کارکنان وحمایت قانونی از آنان را وجه همت خود قرار دهند ،اعمال شفاف وروشن معافیت خیریه ها از پرداخت مالیات همچنین تسهیل برخورداری اهل خیر از کاهش پرداخت مالیات بر درآمد به شکلی که همه اشخاصی که به خیریه ها کمک میکنند معادل مبلغ کمک شان به موسسه خیریه از در آمد مشمول مالیات سالیانه شان کسر شود اقدامی است که خوب است بدون نیاز به چانه زنی ، سازمان دهی شود واین موضوع به شکل شفاف برای عموم مردم اطلاع رسانی وحتی تبلیغ شده وموانع موجود در مسیر فعالیت خیریه ها رفع شود . امید که دولت ها سپاسگزار اقدامات خیر خواهانه سمن ها باشند وبرای استمرار حضور داوطلبان در خیریه تسهیلات لازم فراهم شود وداوطلبان همکار با خیریه ها از شمول قانون کار مستثنا شوند

از جمله وظایف مهم دیگر دولت ها ارائه خدمات مشاوره برای تاسیس موسسه های خیریه تخصصی ،تعیین واعلام موضوع فعالیت هایی که خیریه های کمتری در آن زمینه تشکیل شده است وجایابی وتعیین مناطقی مناسب برای تشکیل خیریه های جدید است .همچنین حمایت وپشتیبانی قانونی از سمن هایی که دچار نوعی مشکل می شوند وتلاش برای تصویب قانون ویژه تشکل های مردم نهاد که هم اکنون در مجلس در انتظار طرح در صحن است بایدبدون محدودیت پی گیری واعمال شود.

از سوی دیگر موسسه های خیریه نیز برای آنکه مورد پشتیبانی وحمایت عمومی مردم قرار گیرند لازم است مواردی مثل داشتن برنامه عمل ،اطلاع رسانی،گزارش دهی ،پاسخگویی وشفاف سازی را وجهه همت خود قرار دهند ،خیلی روشن کمک در یافتی از مردم را فقط به همان منظور که خیرین خواسته اند هزینه کنند ،در موسسات را بروی مردم واهل خیر باز نگهدارند ،داوطلبان را بپذیرند وتشویق کنند واعتماد مردم را جلب کنند . خداوند بزرگ به همه اهل خیر ونیکوکاری برکت وموفقیت عنایت فرماید .