سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقاله ها

دانشنامه ـ مطالب مفید

در حالیکه اعتماد به خیریه‌ها از سالها قبل نرخ پایین تری دارد، با این حال نهاد خیریه در میان عموم مردم از سایر بخش ها همچون بانک ها شرکت های خصوصی و روزنامه‌ها و... قابل اعتماد ترند. طبق آمار ۵۸ درصد مردم بر این باورند که خیلی‌ها یک نقش ضروری در جامعه ایفا می کنند اما چرا با وجود موسسات خیریه در یک جامعه ضروری است؟

۱- خیریه قدرت جامعه را مهار می کند.

وقتی مردم دور هم جمع می شوند می توانند تاثیر زیادی بگذارند. موسسات خیریه به افرادی بستگی دارد که متعهد به دادن مبالغ اندک هستند.《این کمک‌های مالی کوچک است که جمع می شود》 وقتی مردم از یکدیگر مراقبت می کنند و دور هم جمع می شوند باعث الهام بخشیدن به دیگران در سراسر جهان و مشارکت بیشتر در موسسات خیریه می شود.

۲- خیریه سخاوت را به نسل بعدی می آموزد.

صدقه دادن عملی فداکارانه است هیچ بازگشت مالی وجود ندارد ولی سخاوت دنیا را را زیبا می کند و دنیای مهرآمیز و متمرکز بر جامعه ایجاد می‌کند. الگوبرداری از سخاوت و از خودگذشتگی والدین و بزرگترها برای کودکان، باعث می شود که آنها نیز همچنان در بزرگسالی بتوانند این راه مهرآمیز را ادامه دهند. این الگو برداری میراث مهربانی نیز ایجاد می کند.

۳- به پایدار بودن جوامع کمک می‌کند.

یکی از تلاش های خیریه ها، کمک به خودکفایی جامعه است، سازمان ها و موسسات خیریه، خدمات ضروری مانند احداث بیمارستان، مدرسه، پرورشگاه، بیمارستان- مراکز مذهبی را انجام می دهند که تاثیرات مثبت آن را در افزایش کیفیت زندگی شهروندان نمی توان انکار کرد. خیریه ها همکار مناسب برای دولت ها در اجرای برنامه های مختلف از قبیل مبارزه با فقر، توانمندسازی و آموزش، مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی و افزایش کیفیت زندگی می باشند در پناه این برنامه ها، افراد و جوامع می توانند از خود مراقبت کنند و بهبود سطح کیفی زندگی برسند.

۴- خیریه برابری جنسیتی را بهبود می بخشد.

نابرابری جنسیتی همچنان یکی از بزرگترین مشکلات جهان است. با اینکه در بسیاری از جوامع پیشرفت‌هایی در جهت رفع معضل جنسیتی ایجاد شده اما تخمین زده می شود جهت رفع کامل این نابرابری‌ها حدود یک قرن طول خواهد کشید. بسیاری از موسسات خیریه مستقیماً به این موضوع می‌پردازند و نیازهای زنان و دختران را مورد توجه قرار میدهند. دسترسی به آموزش، فرصت های شغلی بهتر، خدمات بهداشتی درمانی، در کاهش شکاف جنسیتی در جهان نقش دارند.

۵- خیریه ها برابری نژادی را بهبود می بخشد.

تبعیض نژادی را می توان در سراسر جهان یافت به دلیل نژاد پرستی تاریخی و سیستمی، مردم در چرخه های فقر گرفتار می شوند. در اغلب موارد، اقلیت های نژادی، بخشی از آسیب‌پذیرترین جمعیت یک کشور هستند. موسسات خیریه این شکاف را نیز پر کرده و به بهبود برابری نژادی کمک می‌کنند.

۶- موسسات خیریه فقر را کاهش می‌دهند

موسسات خیریه در کاهش فقر بسیار موثر هستند. تمرکز بر عواملی که باعث فقر می شوند مانند نابرابری جنسیتی، توزیع نامتناسب ثروت کشور ها در بین مردم، عدم دسترسی به آموزش، کمبود مراکز درمانی و امکانات بهداشتی و تلاش در جهت رفع این عوامل و موانع توسط خیریه ها باعث می شود، میزان فقر به طور قابل توجهی کاهش یابد. طبق آمارهای جهانی، در سال ۲۰۱۵، نرخ فقر ۵ سال زودتر از موعد مقرر در بعضی از کشورها کاهش یافت. برنامه های موسسات خیریه در این موفقیت نقش زیادی داشتند.

۷- از موسسات خیریه، اهدا کنندگان نیز سود می‌برند.

خیر و انفاق عبارت است از دادن مال یا پول بدون انتظار دریافت چیزی در ازای آن اما اهداکنندگان نیز از خیلی از مزایای نامحسوس برخوردار می شوند. کمک به دیگران احساس آرامش، غرور، انگیزه و هدف برای خیّر ایجاد می‌کند. این احساسات در چرخه زندگی به آرامش شخص خیّر منجر و افراد، مثبت نگری را تجربه می‌کنند و به احتمال زیاد به مشارکت در راه های دیگر و کمک های انسان دوستانه نه دیگر نیز ادامه می دهند. 《 وقتی مردم هدف داشته باشند دنیا مکان بهتری است》

۸- خیریه توجه افراد را به جدی‌ترین موضوعات جامعه جلب می‌کند.

در زمان نیاز به کمک های فوری مانند سیل و زلزله، بیشتر افراد می خواهند به آسیب دیدگان کمک کنند با این حال ممکن است فوریت برخی از کمک‌ها را درک نکنند و یا ندانند چگونه می توانند کمک کنند. خیریه ها باعث افزایش آگاهی مردم از موضوعات شده به اهداکنندگان قدرت می دهند تا کمک مورد نظر در مورد کمک خواهان انجام دهند.

9- موسسات خیریه از سلامت عمومی محافظت می‌کنند.

عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مناسب، یک مسئله جدی در جوامع است. مراقبت های بهداشتی شامل: آب آشامیدنی سالم - توالت های بهداشتی- زایمان - مراقبت از دندان و مراقبتهای پیشگیرانه دیگر است. مشکلاتی مانند آب آلوده، سالانه منجر به بیماری و مرگ صدها هزار نفر می‌شود. وقتی افراد سالم نباشند بر همه جنبه های زندگی آنان تاثیر می‌گذارد و فقر را دامن می زند. موسسات خیریه ای که از طریق برنامه‌های واکسن، آب سالم و تمیز و سایر خدمات سلامتی تمرکز می کنند به جوامع اجازه می دهند زندگی خود را بهبود بخشند.

۱۰- خیریه، اطمینان از رعایت حقوق بشر می دهد.

حقوق، هر چیزی نیست که کسی باید به دست آورد. این حقوق شامل حق زندگی، تحصیل، کار و آزادی بیان است. بسیاری از موسسات خیریه روی موارد ضروری زندگی مثل: پناهگاه، غذا، دارو، آب و آموزش تمرکز می‌کنند. در حالی که دولت ها باید این وظایف را در داخل مرزهای خود در قبال مردم به عهده بگیرند، اما اغلب این اتفاق نمی‌افتد و موسسات خیریه در این زمینه نقش فعالی برای حقوق انسان ها ایفا می کنند.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    مژگان میر حبیبی

                                                                                                                                                                           تابستان 1400