جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مقاله ها

دانشنامه ـ مطالب مفید

موبایلمان را به تعمیرگاه می بریم، چون به تعمیر کار اعتماد نداریم بالای سر او می ایستیم، شاید کارش را درست انجام دهد و از کارمان باز می مانیم. تعمیر کار قیمت قطعه مورد نیاز را می گوید از چند جا می پرسیم تا متوجه شویم قیمت واقعی چند است،

زمان زیادی از وقتمان تلف می شود چون به یکدیگر اعتماد نداریم. تصمیم می گیریم در منطقه ای یک آپارتمان بخریم یک املاکی می گوید اینجا عالی است دیگری می گوید این خیابان مناسب نیست. می پرسیم این آپارتمان چند سال ساخت است؟ جواب می دهد نمی دانم، پیش خودمان تصور می کنیم می داند ولی نمی گوید این یعنی به یکدیگر بی اعتماد هستیم.

سرچهارراه شخصی جلو اتومبیل مان را می گیرد و درخواست کمک می کند، از خودمان می پرسیم آیا واقعا نیازمنداست؟ با‌ور نمی کنیم زیرا اعتمادمان را از دست داده ایم.

برق مکرر قطع می شود، مردم ناراحت و عصبانی هستند در گروه های واتساپی و غیره پیام می گذارند که برق را به دیگر کشور ها می فروشند، دیگری می گوید برق صرف دستگاه های تولید رمز ارز می شود، عده ای هم می گویند، مسئولان برنامه ندارند وکارشان را بلد نیستند. مسئولی می گوید خشک سالی است آب پشت سدها کاهش یافته، تولید برق کم شده و جواب گوی نیاز ها نیست، با وجود آنکه حرف درستی است، برخی به حرف این مسئولان باور ندارند زیرا اعتمادشان کاهش یافته است.

در حالی که در خیلی از کشور ها بیشتر مردم واکسن زده اند درکشور ما هنوز همه افراد بالای ۷۰سال واکسینه نشده اند، مردم می پرسند چرا به موقع واکسیناسیون انجام نمی شود؟ مسئولی میگوید شرکت های خارجی تولید کننده واکسن به تعهداتشان عمل نکرده اند، برخی پیام می گذارند که دولت ارز را در جاهای دیگر خرج کرده است. مسئولی دیگر می گوید مادر شرایط تحریم هستیم پول خرید واکسن را هم داده ایم اما واکسن را به موقع تحویل نمی دهند. عده ای باز هم نمی پذیرند و باور نمی کنند. این بار در دنیای مجازی کسی پیام میگذارد که دولت منتظر است واکسن داخلی به تولید برسد.

این حرفها در شرایطی زده می شود که کشور ما از معدود کشورهایی است که چند نوع واکسن را با همکاری دیگر کشورها یا مستقلا درحال تولید دارد و برخی از تولیدات داخلی در مرحله واکسیناسیون است. اینکه با وجود این تلاش های قابل تقدیر باز انتقادات بسیاری وجود دارد به دلیل کاهش اعتماد به عملکرد برخی از مسئولان است.

نکته مهم آن است که بدلیل مسئولیت مشترک اعضا هیات دولت مردم اشتباه یک مسئول را به کل تشکیلات دولت تعمیم می دهند وهمه را مسئول می دانند. ومورد سوال قرار می دهند. عملکرد ناصواب برخی مثل وقوع اختلاس ها و انتشار فساد افراد معدودی که به نوعی وابستگی و ارتباطی با مسئولی دارد کل متولیان را تحت تاثیر منفی قرار می دهد و موجب بی اعتمادی می شود.

وقتی مسئولی در مصاحبه رادیو تلوزیونی در مورد علت یک بی نظمی، نابسامانی، وجود نقص یا کمبود کالایی در کشور توضیح می دهد و رسانه ملی بلافاصله حرف های مردم را پخش می کند که محتوای آن با اظهارات آن مسئول در تناقض آشکار است، این تناقضات نشان دهنده بی اعتمادی گسترده بین مردم و مسئولان است که خود سبب باز نشر بی اعتمادی در همه گروه های اجتماعی و درسطح جامعه می شود.

اکنون سوال این است که برای باز گردان اعتماد به جامعه چه باید کرد؟

بی اعتمادی وقتی در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعات کوچک باشد با یک توضیح، اعتراف به اشتباه، عذر خواهی و نشان دادن عملکرد مثبت و صادقانه اصلاح میشود و اعتماد جای بی اعتمادی را می گیرد.

اما وقتی بی اعتمادی در سطح جامعه توسعه پیدا می کند، پاکدستی واعتماد دچار خدشه می شود، برگشت اعتماد نیازمند تغییرات اساسی درعملکردها است که با اطلاع رسانی، شفاف سازی و پاسخگویی و پذیرفتن مسئولیت تصمیمات اتخاذ شده و نشان دادن صداقت در عملکرد برای مدت طولانی و شنیدن سخنان منتقدان تحقق پیدا می کند.

توجه داریم که اعتماد ملی ارزش بسیاری دارد و حفظ آن نیازمند استمرار رفتار وعملکرد صادقانه است، اعتماد ملی بزرگترین سرمایه در هر کشوراست که چرخه ارتباطات اجتماعی را توسعه می دهد و باعث ارتقای با‌ور عمومی مردم به نماد ملی می شود پس برای حفظ آن نیازمند شنیدن حرف مردم، توسعه رضایت مندی عمومی، توجه به نقش و تاثیر تحصیل کردگان، خبرگان، اندیشمندان و مومنان دلسوز هستیم زیرا این ها مورد اعتماد مردم هستند وکلام و نظرشان بر باور عمومی مردم تاثیر تعیین کننده ای دارد.

امید به آن که با صداقت، پاکدستی، عملکرد مثبت، شفاف سازی و توسعه فرهنگ پاسخگویی اعتماد جانشین بی اعتمادی شود.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         نبی‌الله عشقی‌ثانی

                                                                                                                                                                                عضو شبکه ملی خیریه های حامی ایتام