پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقاله ها

دانشنامه ـ مطالب مفید

شورای عالی انقلاب فرهنگی پانزدهم رمضان که امسال مصادف با روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت و همزمان با روز ولادت امام حسن مجتبی کریم اهل بیت علیه السلام است را به نام روز اکرام و تکریم خیرین نام گذاری کرده است تا فرصتی برای پاس داشت مقام خیرین و نیکوکاران ایجاد شود و از آنان تجلیل به عمل آید واقعیت این است،

در همه جای جهان انسان هایی هستند که دغدغه چگونگی گذران زندگی مردم مشکل دار و نیازمند را دارند و دلشان می خواهد برای بهبود زندگی آن ها کاری بکنند بزرگ یا کوچک، همه می دانیم که کمک به دیگران عشق انسان دوستی می خواهد نه جیب پر پول اگرچه پول هم نقش مهمی دارد. لیکن همه چیز با پول به دست نمی آید. آن چه موجب گسترش علایق دیگر دوستی در مردم می شود احساسات پاک و لطیفی است که نهال آن در دوران کودکی و از طریق تربیت خانوادگی در عمق جان کودکان کاشته شده بعد تبدیل به عملی اخلاقی می شود و آموزه های دینی به آن شکل و قوام می دهد و برایش ثواب اخروی فراوان و پاداش بسیار مقرر شده است همه ادیان نیکوکاری و انجام عمل خیرخواهانه را ارزشمند شمرده و برای عمل به آن توصیه های زیادی شده است تا همگان برای انجام اعمال خیرخواهانه و نیکوکارانه تلاش کنند. در کتاب آسمانی ما مسلمانان دستور " فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ" داده شده تا مردم در کار خیر از یکدیگر سبقت گیرند و خیرخواهی و نیکوکاری گسترش یابد.

اگرچه برخی بر این باورند که خیرین نیاز به تکریم ندارند زیرا پاداش خود را از خدای بزرگ می گیرند. باید یادآور شد که تکریم خیرین برای فرهنگ سازی و توسعه کار خیر است تا هیچ نیازمندی از دریافت حمایت و مساعدت افراد توانمند محروم نباشند این تصور که چون دولت ها مسئول حمایت و دستگیری دهک های پایین جامعه و نیازمندان هستند پس مردم نقش و مسئولیتی ندارند باور درستی نیست. در ثروتمندترین کشورهای جهان علاوه بر کمک های فردی موسسه های بسیار زیادی برای انجام عمل خیرخواهانه جمعی شکل گرفته است و همچنان در حال افزایش است، در ایران حدود 40 هزار موسسه خیریه یا سمن که همان موسسه های مردم نهاد است مشغول فعالیت هستندو برآورد شده است چندین هزار تا یک میلیون نفر به شکل سازمان دهی شده به نوعی در فعالیت های نیکوکارانه نقش دارند و به عنوان خیّر از آنان یاد می شود که از حضور و نقش آفرینی و عمل خیر آنان سپاس گزاری می نماییم.

امیدواریم سه دستگاه وزارت کشور، بهزیستی و نیروی انتظامی که هر یک خود را متولی امور موسسه های نیکوکاری می دانند به وظیفه سازمانی خود که تقدیر و تشکر و قدردانی از اهل خیر است به نحو شایسته عمل نمایند تا همه مردم با ملاحظه این رویه و عمل مسئولان به سهم خود از هر فعل پسندیده و اقدام مورد نیاز جامعه تشکر کنند تا موجب گسترش هر چه بیشتر اقدامات دیگر دوستی و خیرخواهانه فراهم شود و نیکوکاری از خردسالی به شکل هدفمند در مدارس آموزش داده شود آن گاه شرایطی پیش خواهد آمد که از آمار نیازمندان کاسته شود و هر نیازمندی یک حامی و کشور 80 میلیون نیکوکار داشته باشد. دستگاه های مسئول مکلفند شیوه های توانمند سازی را به اهل خیر و موسسه های خیریه بیاموزند و همراهی و مساعدت کنند تا انشاء ا... فقر و تنگدستی به حداقل خود برسد بلکه توانمندی همگانی جانشین نیازمندی شود. مسئولیتی که کمتر شاهد تحقق آن هستیم و انتظار داریم برای اجرای آن برنامه ریزی و اقدام شود.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         نبی‌الله عشقی‌ثانی

                                                                                                                                                                                عضو شبکه ملی خیریه های حامی ایتام